Doorfietsroutes

Rekenkamer: afspraken doorfietsroutes Drenthe en Groningen kunnen beter

De doorfietsroute tussen Assen en Groningen gaat ‘De Groene As’ heten. Het eerste Drentse deel van het fietspad werd in 2019 geopend. Foto: ANP, NVUM COPYRIGHT PERSBUREAU METER

Groningen en Drenthe zouden de manieren waarop ze samenwerken bij hun fietsbeleid vaker en beter op papier kunnen zetten. Dat voorkomt onduidelijkheid bij eventuele verschillen van mening over bijvoorbeeld financiën, adviseert de Noordelijke Rekenkamer die het fietsbeleid van de provincies bekeek.

Groningen en Drenthe werken samen aan onder meer doorfietsroutes als De Groene As tussen Assen en Groningen. Volgens de rekenkamer is de rolverdeling daarin duidelijk, maar is geen samenwerkingsovereenkomst bekend van deze fietssnelweg die eind 2026 helemaal gereed moet zijn.

Soortgelijke projecten van de derde noordelijke provincie Friesland met Groningen of Drenthe hebben de onderzoekers in de periode 2016-2022 niet gevonden. Friesland wijst er op dat de gebieden richting de buurprovincies dunbevolkt zijn en andere organisaties aan zet zijn om dergelijke routes te realiseren. Bij het project de ‘Noordelijke Proeftuin Verkeersveiligheid’ werken de drie provincies wel samen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Maar de laatste voortgangsrapportage die de rekenkamer daarvan vond, was uit 2018.

Concrete doelen

Drenthe zou er volgens de rekenkamer goed aan doen realistische en concretere doelen te stellen voor bijvoorbeeld het stimuleren van het gebruik van de fiets, verkeersveiligheid, infrastructuur en fietstoerisme. Ook moet regelmatig worden gevolgd hoe het daarmee gaat. Toch haalde de provincie de meeste doelen wel, aldus het rapport ‘GA toch fietsen!’.

De provincie Drenthe stelt vast dat het doel bij fietstoerisme (in de top-3 van toeristische fietsprovincies staan) in elk geval is gehaald. “Vanaf 2016 werken wij aan de positionering van ‘Drenthe dé fietsprovincie’. Wij beschikken over een goede fietsinfrastructuur in een aantrekkelijk landschap. De ondersteuning van fietsevenementen, maar ook grote sportevenementen als het NK (meerdere keren) en het EK wielrennen in 2023 hebben hier ook zeker aan bijgedragen.”

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl / ANP