Amsterdam

Reizigersraad wil ondanks torenhoge kosten ook plek voor ov op nieuwe IJ-fietsbrug

Het IJ in Amsterdam. Foto: Shutterstock, Harry Beugelink

Op de fiets- en voetgangersbrug over het IJ in Amsterdam zou ook plek moeten zijn voor het openbaar vervoer. Gebeurt dat niet, dan ontstaat er een “forse en echt onacceptabele achteruitgang” voor de ov-reiziger. Dat meldt de Reizigers Advies Raad (RAR) van de Vervoerregio Amsterdam dinsdag in een brief aan wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer).

Begin deze maand werd duidelijk dat het totaalbedrag voor de toekomstige brug over het IJ rond is. De Oostbrug, die gepland is tussen het Azartplein en de Johan van Hasseltweg, is op zijn vroegst in 2034 klaar en moet Amsterdam-Noord beter verbinden met de rest van de stad.

Fietsers hoeven dan niet meer met de pont, maar kunnen met de brug rechtstreeks hun bestemming bereiken. Ov-reizigers die niet in de buurt van de Noord-Zuidlijn wonen of werken, moeten echter nog steeds meerdere keren overstappen, zo stelt de raad. Hoewel een brug waar ook trams of bussen over gaan duurder is, ligt het “maatschappelijk rendement van een gecombineerde brug aanzienlijk hoger dan van louter een fietsbrug”, vindt de raad. “Wij doen dan ook een klemmend beroep op u om als het ware nog even door te sparen. Beter in één keer iets goed doen, dan te voorbarig gedeeltelijk.”

2,5 keer zo duur

Een woordvoerder van wethouder Van der Horst laat weten dat de Oostbrug 2,5 keer duurder zou worden als er ook ov overheen moet rijden. Ook zijn bussen en trams over de brug “niet per se nodig”, omdat de metro’s op de Noord/Zuidlijn en bus 37 ook richting Noord rijden. Die kunnen de toekomstige groei van reizigers opvangen, aldus de wethouder.

Naast de Oostbrug zijn er ook nog plannen om een Westbrug te bouwen, tussen de NDSM-werf in Amsterdam-Noord en de Danzigerkade in Amsterdam-West. Die moet rond 2040 klaar zijn. Volgens de wethouder is het voor de Westbrug veel belangrijker dat er ov overheen kan, “omdat we daar nog geen ov hebben en we een snelle ov-verbinding willen maken richting Zaandam”.

De RAR benoemt dat de komst van de Westbrug “nog uiterst onzeker is” vanwege de kosten. “De Oostbrug is nu inpasbaar, geef die dan ook de hoogst mogelijke toekomstwaarde en rendement”, aldus de raad.

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl / ANP