Voetgangergebied

Parijs pakt uit met schoolzones: tweehonderd straten autoluw

Foto: een schoolstraat in Parijs
Een schoolstraat in Parijs. Foto: Gemeente Parijs, Christophe Belin

Parijs heeft ruim tweehonderd schoolstraten volledig autoluw gemaakt, zo meldt de Franse hoofdstad op zijn website. De Franse schoolzones moeten de verkeersveiligheid verbeteren rondom onderwijsinstellingen en de luchtkwaliteit verbeteren.

De Parijse schoolstraten zijn aangegeven met een bord. Autoverkeer is er niet welkom. De gemeente heeft 56 straten ook volledig getransformeerd tot groene voetgangerszones, met een licht wegdek en waar mogelijk stroken met struiken en bomen. Deze zones helpen de hitte te verminderen in de Franse hoofdstad, zo is het idee. In 2026 wil de gemeente in totaal driehonderd schoolstraten ingericht hebben, waarvan honderd straten groene voetgangersgebieden moeten worden.

De Parijse schoolstraten zijn overigens niet volledig autovrij. Noodzakelijk gemotoriseerd verkeer mag bijvoorbeeld nog wel de straten in. Denk aan vuilniswagens of nood- en hulpdiensten. Ook is het soms niet mogelijk om de rijstrook voor auto’s volledig af te sluiten, doordat er bijvoorbeeld een parkeergarage in de straat zit. Dan mag verkeer er enkel stapvoets rijden en heeft de voetganger ten alle tijden voorrang.

Nederland

In Nederland worden schoolstraten in de meeste gevallen slechts tijdelijk afgesloten voor het autoverkeer, blijkt uit een notitie over het onderwerp van CROW. De straten zijn meestal dicht op schooldagen vlak voor tot net na het starten van de schooldag en rondom het eindigen van de schooldag. Uitdaging hierbij is om de verkeersafsluitingen ook te handhaven, blijkt uit de CROW-publicatie.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink