Duitse VRR beëindigt contract met Keolis
De Duitse vervoersautoriteit Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) heeft het contract met nieuwe vervoerder Keolis Deutschland voor de spoorlijnen S1 en S4 verscheurd. Personeelstekort is daarvoor de boosdoener. De opdrachtgever denkt namelijk dat Keolis er nooit op tijd in zal slagen om voldoende personeel te werven en op te leiden. Dit tot verbazing van de Keolis-dochter, die spreekt van een ‘plotselinge beëindiging’.
Het was de bedoeling dat Eurobahn, de merknaam van Keolis Deutschland, de exploitatie van de twee lijnen vanaf december zou overnemen van DB Regio AG. Het contract daarvoor is in 2016 gegund. Maar deze week maakte de opdrachtgever bekend het contract te verbreken. “We zijn verrast en diep teleurgesteld over deze beslissing”, zegt Magali Euverte, de algemeen directeur van Keolis Duitsland. Als noodoplossing mag de huidige vervoerder DB Regio AG de spoorlijnen langer blijven exploiteren.
Tekort machinisten
De VRR verklaart dat deze maatregel noodzakelijk was. Tijdens verschillende overleggen met de nieuwe vervoerder eerder dit jaar zou namelijk duidelijk blijken dat het bedrijf lang niet voldoende treinbestuurders in dienst had en dus geen betrouwbare service zou kunnen leveren aan passagiers vanaf halverwege december. De opdrachtgever heeft naar eigen zeggen de vervoerder vorig jaar al gewaarschuwd dat het niet zou schromen verregaande stappen te nemen om het treinvervoer te garanderen.
“Het tekort aan machinisten is een bekend probleem in de industrie. Keolis kan realistisch gezien niet binnen drie maanden 60 to 80 extra werknemers werven en kwalificeren”, aldus VRR-voorzitter Ronald Lünser. Het is nu twaalf weken voordat de concessie zou overgaan op de nieuwe vervoerder. Door nu het contract te beëindigen en een noodoplossing te bedenken, blijft voldoende OV per spoor geborgd.
Geschoolde medewerkers
De getroffen vervoerder laat in een reactie weten zich goed bewust te zijn van het gebrek aan geschoolde werknemers in de spoorsector en in heel Duitsland. Het bedrijf werkt daarom actief samen met betrokkenen in de branche. Euverte: “Juist omdat we nauw samenwerken met alle partners en aan oplossingen voor onze reizigers werken, begrijpen we deze beslissing nog minder.”
Overigens heeft Keolis ook in Nederland geworsteld met een personeelstekort. Nadat de vervoerder de treinconcessie Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede won, kwam het er pas laat achter dat het personeel van NS niet overgenomen kon worden voor de exploitatie. Het aantal rood sein-passages nam hier dan ook toe en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) oordeelde hier dat dit vaak werd veroorzaakt door onervarenheid van de machinisten.
Voorbereidingen
Door het besluit van de VRR lijken de voorbereidingen van Keolis voor de implementatie van de concessie voor niets geweest. Dan gaat het niet alleen om personeelswerving, maar ook bijvoorbeeld om de planning en de oprichting van passagiersinformatie. Bovendien zijn samenwerkingsovereenkomsten gesloten voor bijvoorbeeld onderhoud en reiniging. Keolis overweegt daarom juridische stappen tegen de vervoersautoriteit.
De beslissing om het contract te verbreken is in samenspraak genomen met het Zweckverband Nachverkehr Westfalen-Lippe (NWL). Deze instantie is verantwoordelijk voor het behoud en de uitbreiding van een betrouwbaar openbaar vervoerssysteem in Westfalen-Lippe en daarbuiten. NWL, de VRR en het Zweckverband Nahverkehr Rheinland (NVR) zorgen samen voor het lokaal reizigersvervoer via het spoor. De opdrachtgever wil de twee Duitse S-bahn-lijnen nu opnieuw aanbesteden.
Lees ook:
Keolis Duitsland wil om tafel met partners na beëindiging contract
Wat de concessie ZwEnZwoKa betreft is het gelul dat Syntus te laat wist dat er geen personeel van NS over kwam. Dit wisten ze al anderhalf jaar voor de overname. Ze wilden liever geen NS-ers, want die zijn “lastig”…. Dus eigen schuld, moet je maar “iets” bieden, ipv “niets”.