‘Verduurzaming kan niet wachten op concessiewisselingen’
Het is onvermijdelijk dat de instroom van nieuwe duurzame bussen de komende tijd vermindert, nu de aanbesteding van verschillende concessies is uitgesteld. Maar ook vóór de pandemie was het punt al aangebroken dat wachten op concessiewisselingen niet meer afdoende is voor een volledig uitstootvrije busvloot in 2030. “Juist de coronacrisis doet beseffen dat als het hierbij blijft, de doelstellingen mogelijk niet of veel te laat worden gehaald.”
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Voorwaarde hierbij is wel dat het ordentelijk ook binnen lopende concessies geregeld moet kunnen worden. Hier is in 2013 (Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerkop) en op de KpVV netwerkdag 2014 aandacht voor gevraagd. Mogelijk nu echt een stap verder zetten om het concessie technisch mogelijk te maken?
Voorwaarde is wel dat het ordentelijk geregeld moet kunnen worden, ook binnen lopende concessie. Hier is in 2013 (Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerkop) en op de KpVV netwerkdag 2014 aandacht voor gevraagd. Mogelijk nu echt een stap verder zetten om het concessie technisch mogelijk te maken?
Voorwaarde is wel dat het ordentelijk geregeld moet kunnen worden, ook binnen lopende concessies. Hier is in 2013 (Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerkop) en op de KpVV netwerkdag 2014 aandacht voor gevraagd. Mogelijk nu echt een stap verder zetten om het concessie technisch mogelijk te maken?
Ombouw naar duurzame vervoersystemen gaat steeds verder.Hierbij moet niet vergeten worden hoe de duurzame energie gemaakt wordt. Tevens dat energie reductie de basis is om tot echt duurzaamheid te kunnen komen. Discussie over duurzame technieken en wat het zou kunnen zijn is leuk voor de bühne, maar heeft geen toegevoegde waarde omdat je blij moet zijn met wat je echt realiseert. Dus waterstof ja natuurlijk, maar wel graag reëel blijven.
De omschakeling naar waterstofbussen en – treinen gebeurt nu. Anders krijg je het drama op de Maaslijn, waar men dreigde tot 2035 met diesels te blijven rijden terwijl men het traject over een paar jaar geelektrificeerd wordt. Eigenlijk had dit ook op waterstof gekund, maar men mag blij zijn dat er tenminste iets gebeurd
@Wiebe, onderschat niet hoe urgent de situatie inmiddels is.
De temperatuurstijging volgt de CO2-concentratie in de atmosfeer met decennia vertraging en in de afgelopen minstens 12 jaar moesten de officiële verwachtingen steeds naar boven worden bijgesteld.
Goedbedoelend een béétje doen is niet genoeg, maar we dreigen dat pas massaal te merken als een enorme verergering al niet meer te vermijden is.
Het wordt al erg genoeg (ik zit in de dijkenbouw – heb nu al overvloedig veel werk)
Heel leuk en aardig allemaal, maar we moeten niet doorschieten met de verduurzaming alleen maar vanwege ‘het verduurzamen’. Tenslotte lopen we al voorop en móchten we die ‘deadline’ niet halen: nou jammer dan – we zijn toch bezig???