2 miljoen subsidie

Gigantische metamorfose stationsgebied Lelystad definitief

Impressie van het nieuwe busstation: Alle bussen halteren overzichtelijk aan één eiland met 10 halteplaatsen. Foto: Gemeente Lelystad

De gemeenteraad in Lelystad heeft dinsdagavond unaniem ingestemd met de plannen voor het nieuwe stationsgebied. Dat betekent dat de verouderde en infrastructuur van de spoorzone de komende jaren flink op de schop gaat.

Met de huidige plannen moet station Lelystad Centrum zich straks kunnen meten met het onlangs totaal gerenoveerde stationsgebied van het nabijgelegen Almere.

Al meer dan tien jaar werd er in de Lelystadse gemeenteraad gediscussieerd hoe het nieuwe stationsgebied er uit moest komen te zien. Nadat de stad bijna de termijn van een provinciale toezegging van 2 miljoen euro subsidie dreigde mis te lopen, raakten de plannen sinds begin dit jaar opeens in een sneltreinvaart.

Vorige week werden de plannen besproken in de gemeenteraad en gisteravond waren alle dertien Lelystadse fracties het met elkaar eens dat dit het moment was om een groen sein te geven voor de ontwikkeling van het nieuwe stationsgebied. De daadwerkelijke werkzaamheden volgen al snel op het besluit, want na de zomer wordt er gestart met de transformatie.

Nieuw busstation

In de huidige plannen is er ruimte gelaten om de Ziekenhuisweg, die binnen de spoorzone ligt, eventueel af te sluiten. Hulpdiensten kunnen na de renovatie van het gebied via de Zuigerplasdreef rijden. De VVD, de grootste partij van de Flevolandse hoofdstad, stelt daarbij wel als harde voorwaarde dat de Ziekenhuisweg alleen mag worden afgesloten als dat de doorgang van het verkeer van en naar het centrum niet hindert.

Verder zal de zuidelijke onderdoorgang bij het station worden aangepast. Dat is de onderdoorgang van de rotonde Visarenddreef die loopt naar de Middenweg. Aan de gevelkant wordt er meer ruimte gecreëerd voor voetgangers waardoor er gemakkelijker onder het spoor richting het stadscentrum gelopen kan worden. Tevens wordt onder dezelfde onderdoorgang een standplaats voor taxi’s aangelegd. Ook het eilandbusstation, dat aan dezelfde kant van het station komt, is definitief opgenomen in het besluit. Het nieuwe busstation bevat tien halteplaatsen op één eiland. Daarnaast komen op het eiland komen drie grote Abri’s om te schuilen voor wind en regen.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.