Vernieuwde Utrechtse tramlijn rijdt vanaf 3 januari naar Nieuwegein

Testrit SUNIJ-lijn (Bron: Rick Huisinga)
Rechtenvrij via provincie Utrecht mits vermelding fotograaf onderaan bericht

Het nieuwe jaar begint met een opsteker voor U-OV en het trambedrijf van de provincie Utrecht. De gefaseerde exploitatie van de vernieuwde SUNIJ-lijn gaat op zondag 3 januari 2021 van start. Eerder werd er rekening mee gehouden dat de indienststelling van het traject tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein-Zuid tot uiterlijk eind januari kon duren. Het traject naar IJsselstein volgt naar verwachting eind februari.

“Onze prachtige, nieuwe trams gaan rijden op deze lijn. We doen het allemaal voor de reizigers die een behoorlijke tijd daarop hebben gewacht. Maar nu is het dan zover. Zodra de situatie rondom corona het toelaat, bieden we samen met U-OV een nadere kennismaking aan met gratis ritten”, aldus de Utrechtste gedeputeerde Arne Schaddelee. De vernieuwing van de SUNIJ-lijn kende tal van tegenvallers, waardoor de start van de exploitatie meermaals moest worden uitgesteld. De trams hadden eigenlijk al eind augustus moeten gaan rijden.

Opleidings- en testritten

De afgelopen weken stonden in het teken van opleidings- en testritten volgens de beoogde dienstregeling. De trams zijn goed uit deze laatste serie testen gekomen en dus kunnen de deuren eindelijk open voor reizigers. Dat gebeurt met een tijdelijke dienstregeling die geldt tot het moment dat ook de lijn tussen Utrecht en IJsselstein in gebruik wordt genomen. Uiteindelijk gaan de trams ieder kwartier in beide richtingen rijden.

De nieuwe voertuigen van 41 meter lang zijn geleverd door de Spaanse fabrikant CAF. De trams bieden volgens de provincie Utrecht niet alleen meer ruimte, maar ook extra comfort zoals moderne airconditioning, vloerverwarming en een soepele vering. Om de lijn geschikt te maken voor de nieuwe trams, zijn alle perrons verlaagd en langer gemaakt. De trambaan is vernieuwd voor de komende dertig jaar, waarbij ook damwanden zijn geplaatst op de baan te stabiliseren.

Nu de vernieuwde lijn 60 in gebruik wordt genomen, is het vizier gericht op lijn 61 tussen Utrecht en IJsselstein. Als de opleidings- en testritten volgens plan verlopen volgt de indienststelling uiterlijk eind februari 2021.

Foto: Rick Huisinga

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “Vernieuwde Utrechtse tramlijn rijdt vanaf 3 januari naar Nieuwegein”

Pat Rick|04.01.21|15:26

Laat de lijn naar IJsselstein voorlopig het laatste project zijn, want project doen kan Utrecht niet. Zie ook het debacle met de Uithoflijn (die daarom niet meer zo genoemd wordt). CS kan nog met 40% groeien tot 100 miljoen reizigers, dus een tweede IC-station is echt niet nodig.
De 100duizend woningen moeten anders gerealiseerd worden dan Leidsche Rijn. Kijk naar Japan of Singapore, hoe ze daar veel meer mensen kwijt kunnen en snel OV kunnen geven ipv hitte-eilanden van huizen maken.