DB stelt opnieuw beslissing over verkoop Arriva uit
Deutsche Bahn heeft opnieuw de vergadering van de raad van commissarissen over een mogelijke verkoop van dochterondernemingen Arriva en DB Schenker uitgesteld. De raad moet tijdens deze vergadering een besluit nemen over de verkoop van deze dochterondernemingen van DB, maar de Duitse overheid en de spoorvervoerder zijn het nog steeds niet eens over de wijze waarop de opbrengsten van de verkoop verdeeld moeten worden.
In oktober kwam voor het eerst naar buiten dat de Duitse spoorvervoerder overwoog om Arriva en DB Schenker te verkopen of naar de beurs te brengen. De Toezichtraad zou daarover in december vergaderen, maar die vergadering werd verzet naar februari. Nu blijkt dat ook deze vergadering niet doorgaat, zo meldt persbureau Reuters.
Deelprivatisering
Pas als er meer duidelijkheid komt over de opbrengsten, kan de de Toezichtraad een beslissing nemen over het mogelijke privatiseren van DB Schenker en Arriva. Topman Rüdiger Grube zei tijdens de nieuwjaarsreceptie van Deutsche Bahn dat hij de beslissing niet wilde forceren. Ze zouden geen bestuursvergadering ingaan, als ze niet wisten wat het eindresultaat zou zijn.
Omdat Deutsche Bahn 100 procent eigendom is van de Duitse staat, heeft de Duitse overheid zeggenschap over de manier waarop de opbrengsten van deze verkoop verdeeld worden. Sinds het nieuws over een verkoop naar buiten kwam, zijn politici al sceptisch over het voornemen en in 2008 hield de overheid een gedeeltelijke verkoop van een minderheidsbelang van Deutsche Bahn zelfs tegen. De nieuwe vergadering is nu gepland voor 15 maart.
Bezuiningen
De verkoop van de twee dochterondernemingen zou tussen de 4 en 5 miljard opleveren. Deutsche Bahn wil die opbrengsten gebruiken om schulden af te betalen en te investeren in andere activiteiten van de spoorvervoerder. Het Duitse moederbedrijf zag haar winst in 2014 jaar met zes procent dalen.
Het is noodzakelijk dat Deutsche Bahn geld kan investeren in de eigen Duitse markt, omdat de concurrentiepositie van het bedrijf wordt bedreigd door de komst van buitenlandse spoorwegondernemingen en bedrijven die goedkoop lucht- en busvervoer aanbieden.
Lees ook:
Waarvoor moet de Arriva zo nodig worden verkocht ? Dat snap ik nou niet,deze heeft in meerdere Europese landen naam gemaakt zoals ook in Denemarken en Engeland
(DB stelt opnieuw beslissing over verkoop Arriva uit)-II
Het TEN-tec fonds als oplossing voor de zeehaven ontsluiting en regionaal behoud de-centrale spoorverbindingen… Dat is een oplossingsrichting die de WENN-regio (Weser/Ems–Noord- Nederland) moet zoeken, als autonome EU-Regio die ‘op eigen mân en Boert’autonoom kan beslissen over het gebruik van de TEN-tec gelden. Van de Duitse- en Nederlandse Overheden hoeft deze regio niks te verwachten dan ‘politiek bepaald isolement’
(DB stelt opnieuw beslissing over verkoop Arriva uit)
Kansen voor de WENN-EU-regio voor overname Arriva/Schenker
in combinatie met Bentheimer Eisenbahn)
Noord-Nederland de Duitse Weser Ems zusterregio vormen een EU-regio.
De 3 opererende spoorwegmaatschappijen met het beheer over het spoor in deze regio zou in handen kunnen komen van deze EU-Regio. In Bussel liggen -hopenlijk- de nodige miljarden klaar voor de vorming van een dergelijk autonoom geclusterd spoorbedrijf