‘Trein moet aantrekkelijk alternatief worden voor vliegtuig’
ProRail-directeur Pier Eringa wil zich inzetten voor goedkoper en eenvoudiger grensoverschrijdend spoorvervoer, zodat de trein een aantrekkelijk alternatief wordt voor het vliegtuig op korte afstanden binnen Europa. “Het internationale spoor moet sneller, makkelijker en goedkoper worden”, aldus Eringa. Dit doet hij in zijn nieuwe functie als president van de European Rail Infra Managers (EIM), de Europese organisatie van infrabeheerders.
De EIM behartigt de belangen van spoorbeheerders in Nederland, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Polen, Spanje, Zweden, Groot-Brittannië en Noorwegen. Volgens ProRail is de trein al een concurrentie voor de auto in het interstedelijk vervoer, vooral tussen de grote Randsteden. Maar voor het grensoverschrijdende vervoer wordt de trein slechts beperkt gebruikt als alternatief voor het vliegtuig.
Duurzaam vervoer
Volgens de directeur zou het aantrekkelijk en vanzelfsprekend moeten zijn om voor korte trajecten binnen Europa de trein te pakken in plaats van het vliegtuig. Vervoer per spoor is namelijk veel duurzamer dan vliegen. “Als je naar Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn wil, moet je de trein pakken in plaats van het vliegtuig.”, aldus Eringa. “Ook moeten er minder goederen over de weg en water, veel meer per spoor, omdat dat dat echt helpt bij de klimaatdoelstellingen.”
Eringa pleit voor extra geld voor innovatie op het spoor. Dit hoeft niet vanuit het Rijk te komen, want hiervoor is al geld beschikbaar in het Europese Innovatiefonds. “Nederland is een gidsland en proeftuin voor spoorinnovaties en dat we, net zoals op het gebied van waterbouw, fietsmobiliteit, automatische auto`s, de Rotterdamse haven en Schiphol, laten zien waar een klein land groot in kan zijn.”
Hoogfrequent rijden
Als voorbeeld schetst hij de hoge frequentie tussen Amsterdam en Eindhoven die vanaf december definitief wordt ingevoerd. “Wat wij hier al bijna gewoon zijn gaan vinden, zien ze in het buitenland als state of the art. Wat we vanaf de nieuwe dienstregeling gaan doen tussen Eindhoven en Amsterdam (6 treinen per uur) wordt in het buitenland voor onmogelijk gehouden. Meer dan 90% van alle treinen komt op tijd aan op plaats van bestemming.”
De ProRail-topman gaat zich als de nieuwe president van de EIM sterk maken voor een vermindering van technische barrieres op het spoor. Omdat nu verschillende technieken worden gebruikt, is het spoor inefficient en vaak ook onnodig duur. Dat terwijl het door teruglopende budgetten juist van belang is om het spoor goedkoper te maken.
Eringa: “We moeten de overstap maken van oude, dure spoorsystemen naar moderne, goedkope, industriesystemen die met elkaar kunnen praten. In Nederland zijn we daar al ver mee. ERTMS is daar een goed voorbeeld van. Door die kennis te delen met andere landen kunnen we het spoor nog kostenefficiënter maken.”
Duurzaam vervoer, dus meer over spoor. OK, maar minder over water??
Liefst zo weinig mogelijk hinder van verschillende bovenleidingspanningen. Dus waarom treinen uit Duitsland naar Arnhem dwingen om tweemaal van spanning te wisselen (15 kV -> 25 kV -> 1.500 V). Had niet gehoeven als ProRail de overgang 15 kV / 25 kV bij Zevenaar had gelegd. Of, beter nog, de hele Betuweroute met 15 kV had uitgerust. Hier rijden immers uitsluitend goederentreinen van/naar Duitsland.
Prima dat Eringa de internationale trein sneller en goedkoper wil maken. Bijvoorbeeld moet de stoptrein Amsterdam-Berlijn vervangen worden door een sneltrein (ICE ?)
Prima dat Eringa de internationale treinen sneller en goedkoper wil maken. Bijvoorbeeld moet de stoptrein Amsterdam-Berlijn vervangen worden door een sneltrein (ICE ?)