‘Zelfs bij lockdown kan het zijn dat OV blijft rijden’

Ook in het geval van een lockdown kan er een variant zijn dat het openbaar vervoer moet blijven rijden om mensen in vitale functies naar hun werk te kunnen brengen. Dat zegt voorzitter Pedro Peters van OV-branchevereniging OV-NL.

Overigens lijkt het erop dat zo’n lockdown er voorlopig niet in zit. Een grotere meerderheid van de Tweede Kamer steunde woensdag de aanpak van de Nederlandse regering in de keuze om de samenleving niet op slot te zetten. Er komt in Nederland dus geen totale ‘lockdown’ in de strijd tegen het coronavirus.

Diverse OV-bedrijven besloten in de afgelopen week om de dienstregeling uit te dunnen. Enerzijds vanwege het afnemend aantal reizigers, anderzijds vanwege medewerkers die zich ziek hebben gemeld. “De personeelsuitval wisselt per bedrijf, maar gemiddeld ligt die op dit moment rond de twintig procent”, zegt Peters. “Dat is best hoog, want normaal gesproken ligt dat percentage onder de zeven procent. Onder die twintig procent vallen ook medewerkers met een verkoudheid die preventief thuis blijven vanwege de oproep van de Nederlandse regering.”

Minder reizigers

“Verder zien we dat het aantal reizigers in het openbaar vervoer over de afgelopen dagen gemiddeld gezien met zo’n 80 procent is gedaald. Dat geldt zowel voor stad- en streekvervoerders als voor NS. Dit is gigantisch. De afgelopen dagen is dit percentage stabiel en het lijkt niet verder af te nemen.”

Alle medewerkers in het OV doen hun uiterste best om alles te laten draaien, vertelt Peters. “De negen vervoerders (NS, RET, HTM, GVB, Arriva, Transdev, Keolis, EBS en Qbuzz, red.) die bij OV-NL zijn aangesloten werken in deze crisis heel goed met elkaar samen, zowel op directie- als uitvoerend niveau.” En dat is volgens hem hard nodig. “Als NS de dienstregeling aanpast, dan moet dat ook aansluiten op de dienstregelingen van andere vervoerders. Anders staan reizigers onnodig lang te wachten.” Ook reizigers tonen volgens de voorzitter hun waardering aan het OV-personeel dat zorgt dat reizigers van a naar b komen.

Aangepaste dienstregeling

NS koos ervoor om op zaterdag over te gaan op een aangepaste dienstregeling en meldde woensdagavond ook donderdag en vrijdag al met een uitgedunde treindienst te gaan rijden. “Het kost altijd een aantal dagen om een dienstregeling aan te passen. De verwachting was eerst dat NS dit pas zaterdag zou kunnen doorvoeren, maar het is toch gelukt om dit sneller te realiseren. Het is niet zo dat er de afgelopen dagen opeens veel meer mensen ziek zijn geworden. Het aanpassen van een dienstregeling is gewoon een enorme logistieke operatie.”

“Voor het stad- en streekvervoer kost het tussen de 70 en 72 uur om een dienstregeling aan te passen. Je moet dan bijvoorbeeld ook denken aan het aanpassen van de informatie op schermen op stations en bij reisinformatiedienst 9292. Bij NS is dat nog veel complexer.”

Maatregelen

“Verder houden we dezelfde maatregelen aan die we eerder deze week ook al hadden genomen, zoals reizigers achterin de bus laten stappen en zo veel mogelijk fysiek contact vermijden. Kantoorfuncties worden zo veel mogelijk thuis gedaan”, aldus Peters. “Op de plekken waar medewerkers wel fysiek aanwezig moeten zijn zoals de verkeersleiding van ProRail werken zo veel mogelijk in shifts en werken mensen vanaf verschillende locaties. Iedereen die betrokken is bij het OV doet zijn uiterste best om de boel draaiende te houden.”

NS houdt nog op alle stations waar mogelijk een verkooppunt open te voor reizigers en NS-medewerkers. Dit zijn met name AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk-winkels zijn gesloten. Alle Rituals-filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.