Zwolle - Amersfoort

NS zet meer en langere treinen in op alternatieve route Lelystad – Dronten

Kabels en schakelaars zijn doorgebrand bij Swifterbant.
Kabels en schakelaars zijn doorgebrand bij Swifterbant. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

De NS gaat meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort inzetten. Veel mensen gebruiken dit traject als omreisroute nu er na de stroomstoring bij Swifterbant tot zeker half december geen treinverkeer mogelijk is tussen Lelystad en Dronten.

Een NS-woordvoerder laat weten dat het onder meer van reizigersorganisatie Rover signalen heeft ontvangen dat het tussen Zwolle-Amersfoort drukker is dan reizigers gewend zijn sinds er geen treinen meer rijden tussen Lelystad en Dronten. Daarom rijdt de NS vanaf 3 oktober met langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort. Bovendien laat de spoorwegmaatschappij vanaf 10 oktober vier in plaats van twee intercity’s per uur rijden tussen de twee steden.

Rover is blij met de maatregelen en hoopt dat het lukt om de dienstregeling verder te verbeteren. “De extra treinen zouden gekoppeld kunnen worden aan de bestaande intercity’s naar Leeuwarden, Groningen en Amsterdam. Daardoor zouden reizigers geen extra overstap meer hebben in Amersfoort of Utrecht”, meldt de reizigersvereniging. Rover vraagt de NS om hiernaast nog het vervangende busvervoer tussen Dronten en Lelystad te verbeteren. “Reizigers moeten er op kunnen rekenen dat de bussen die beloofd zijn in de reisplanner ook echt rijden.”

Omvangrijke werkzaamheden

Het treinverkeer tussen Lelystad en Dronten ligt voorlopig stil als gevolg van de stroomstoring in Flevoland, begin september. Door nog onduidelijke reden kwam een hoogspanningskabel te dicht bij de bovenleiding. Hierdoor ontstond overslag, oftewel het overslaan van een elektrische lading. De schade als gevolg van het incident loopt in de miljoenen. Vorige week werd bekend dat ProRail nog zeker tot half december nodig heeft om de schade te herstellen.

“Het is een ontzettend omvangrijke klus. Over een afstand van zeven kilometer is het spoor kapot. Zowel in het voedingssysteem (waaronder onderstation, schakelstation, kabels en componenten langs de baan) als in de systemen voor treinbeveiliging en sturing (waaronder relaiskasten, buitenapparatuur en kabels). Daarnaast is de bovenleidingconstructie kapot en moet het spoor deels worden vervangen/ gerepareerd”, aldus een ProRail-woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.