Oorlog Oekraïne

ProRail start opnieuw met aanbesteding voor elektrificatie Maaslijn

Maaslijn
De Maaslijn is het spoortraject tussen Nijmegen en Roermond. Foto: Flickr.

ProRail heeft voor de tweede keer de aanbesteding van het project ‘Maaslijn’ opengezet. “We verwachten in oktober tot gunning over te kunnen gaan”, zegt ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen. Eerder zette het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een streep door de elektrificatie van de spoorlijn door te hoge grondstofprijzen vanwege de oorlog in Oekraïne.

“We hebben de aannemerij van alle relevante stukken voorzien, dus daarmee kunnen ze aan de slag”, zegt Van der Cruysen. “De deadline voor inschrijving is in juli en dan verwachten we in oktober tot gunning over te kunnen gaan.”

In april 2022 trok ProRail de eerste aanbestedingsprocedure in omdat er in die periode veel onzekerheden waren, met name ingegeven door de net begonnen oorlog in Oekraïne en de naweeën van de coronapandemie. “Er leefde toen veel onrust binnen de aannemerswereld daaromtrent en dus hadden we ook als ProRail met die onzekerheden te maken. De hele bouwwereld kampte met enorme leveringsproblemen van grondstoffen en materialen, waarbij de prijzen van alle materialen ook nog eens door het dak gingen. We kwamen toen tot de conclusie dat het op dat moment niet verantwoord was om de aanbesteding door te laten lopen.”

Problemen niet voorbij

De problemen met de aanlevering én de stijgende prijzen van grondstoffen en materialen zijn bepaald nog niet voorbij, maar toch durft ProRail het aan om het project Maaslijn weer in de markt te zetten. “De problemen zijn beslist nog niet voorbij”, beaamt Van der Cruysen, “maar het is wel een zekere ‘constante’ geworden. Er kan dus rekening mee worden gehouden, zowel met de gestegen en nog altijd stijgende prijzen als met de leveringstermijnen.”

ProRail zal daarbij ook rekening houden met de planning. “We hebben de beoogde termijn (2024, red.) van oplevering helaas moeten loslaten”, zegt Van der Cruysen. “Dat maakt de planning van dit project wel heel spannend, want we moeten ook rekening houden met de 80-weekse buitendienststelling van de Betuweroute, als gevolg van werkzaamheden aan Duitse zijde van die route. Deze buitendienststelling staat gepland tussen november 2024 en mei 2026. Gedurende die periode zullen er veel goederentreinen via de Brabantroute worden omgeleid en die gaan bij Venlo de grens over. Ook het traject van Roermond tot Venlo hoort hierbij. Daar moeten we bij de werkzaamheden aan de Maaslijn ook rekening mee houden.”

Druk spoor

De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond: een van de langste, drukste en meest intensief bereden enkelsporige spoorlijnen in Nederland. De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben besloten om de Maaslijn samen met ProRail te elektrificeren. Daarnaast wordt er op  vier plaatsen een extra spoor aangelegd, bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Dat kan ‘vrij simpel’, omdat bij de aanleg van de bestaande spoorlijn al rekening is gehouden met dubbelspoor. Dat betekent dat er op genoemde plaatsen voldoende ruimte is voor een tweede spoor en de palen voor de bovenleiding. Op de locaties waar straks dubbelspoor ligt, kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren.

Na de elektrificatie zal vervoerder Arriva haar dieseltreinen vervangen door elektrische FLIRT-treinen. Omdat deze treinstellen iets langer zijn dan de huidige zullen op enkele stations een of meerdere perrons verlengd en op hoogte gebracht worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: SpoorPro

1 reactie op “ProRail start opnieuw met aanbesteding voor elektrificatie Maaslijn”

Paul Lamote|17.03.23|20:26

Neemt iemand dit nog serieus?