Lopende en geplande spoorprojecten buiten schot bij afgekondigde bouwstop
Er worden voor onbepaalde tijd geen nieuwe spoorlijnen en wegen aangelegd. Door de stikstofcrisis, een schrijnend personeelstekort in de branches, de stijgende prijzen van grondstoffen en materialen “kunnen we op korte termijn geen nieuwe plannen voor de aanleg van infrastructuur uitvoeren”, zei minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat vanmiddag na de ministerraad. ProRail-woordvoerder Albert Baas meldt aan OVPro dat de uitspraken van de minister geen invloed hebben op geplande en lopende spoorprojecten.
Woordvoerder Susanne Uilenbroek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldt ook dat de uitspraak van Harbers weinig consequenties heeft voor de spoorsector. Volgens haar kunnen de lopende projecten en geplande projecten doorgang vinden. De uitspraak heeft vooral betrekking op weg- en waterbouw.
ProRail-woordvoerder Aldert Baas laat tegenover OVPro weten heel goed begrijpen dat het kabinet kritisch kijkt naar de stikstofproblematiek. “Dat doen wij zelf ook”, stelt hij. Volgens Baas heeft ProRail de afgelopen tijd al heel nauw gekeken naar de spoorprojecten die de komende jaren gepland staan. “Wij hebben er zo’n 300 onderzocht, vooral de projecten die vallen onder beheer en onderhoud”.
Spoorbouw valt onder een andere categorie, maar zo stelt Baas: “Ook die geplande projecten kunnen nu alsnog gewoon doorgang vinden.” Baas benadrukt dat de plannen van het kabinet van “geringe omvang” zullen zijn voor de spoorsector. “Er verandert nagenoeg niks”.
Tot slot wijst Baas er op dat er alsnog “speelruimte” is wanneer blijkt dat er bij een spoorbouwproject teveel stikstof wordt uitgestoten. “Dan kijken we per project hoe we het anders kunnen aanpakken. Bijvoorbeeld door op specifieke projecten nog meer in te zetten op elektrisch materieel.”
Weg- en waterbouw
Met dat besluit zet het kabinet een wel dikke streep door meerdere infrastructuurplannen met betrekking op weg- en waterbouw uit het regeerakkoord. Er waren miljarden euro’s gereserveerd voor de aanleg van wegen en spoor, maar die worden nu ingezet voor het onderhoud van de al bestaande infrastructuur. Zo zullen de komende tijd veel oudere bruggen, viaducten en sluizen worden vervangen of een grote onderhoudsbeurt krijgen.
Vorig jaar kwam het kabinet nog met mooi nieuws: binnen het regeerakkoord werd 7,5 miljard euro uitgetrokken voor de aanleg van nieuwe wegen, spoorlijnen en fietspaden. Maar die komen er voorlopig dus niet: de stikstofproblematiek gooit roet in het eten. “De realiteit is dat we bitter weinig nieuwe aanlegbesluiten hebben kunnen nemen, vanwege stikstof”, zegt Harbers.
Bereikbaarheid
Sinds de Raad van State afgelopen november een stikstofvrijstelling voor de bouw van tafel veegde, dreigen veel bouwprojecten spaak te lopen. Alleen al een tekort aan stikstofdeskundigen voor de berekeningen die nodig zijn om een project goedgekeurd te krijgen, kan voor enorme vertragingen zorgen. Dan wordt eind deze maand ook nog een nieuwe uitspraak van de Raad van State verwacht inzake het bepalen van de stikstofgrens.
Er worden de komende tijd dus geen nieuwe wegen of spoorlijnen aangelegd, maar projecten die noodzakelijk zijn voor de ontsluiting van nieuwe woonwijken kunnen wel doorgaan, net als de vervanging van onveilige verkeerspunten. Harbers verwacht dat wegenbouwers hun handen de komende jaren vol hebben aan onderhoud. Ook daarbij blijven volgens de minister ’keuzes nodig’. Zo zal onderhoud ’dat niet direct bijdraagt aan veiligheid en bereikbaarheid’ worden afgebouwd.
Lees ook: