Ontheffing

Na dassenoverlast van 41 dagen weer treinen over het spoor bij Molkwerum

Dassen ontregelen het treinverkeer op verschillende plekken in Nederland. Foto: Unsplash/Vincent van Zalinge.

Aanstaande maandag rijden er weer treinen over het spoor bij Molkwerum. Op maandag 13 maart werd het treinverkeer tussen de Friese plaatsen Workum en Stavoren stilgelegd omdat het spoor ter hoogte van Molkwerum was ondermijnd door dassen. Nadat de diertjes waren verhuisd naar een speciaal voor hen aangelegde kunstburcht moest het spoor over een lengte van 150 meter worden afgegraven. Het gehele spoor, inclusief ballast, diende opnieuw te worden aangelegd. Uiteindelijk hebben de dassen ervoor gezorgd dat er 41 dagen lang geen treinverkeer mogelijk was op het traject.

Omdat alle herstelwerkzaamheden flink wat tijd in beslag zouden nemen, besloot ProRail om direct ander, reeds gepland onderhoud op het traject te plegen. “De werkzaamheden aan het door de dassen ondergraven spoor bij Molkwerum worden vandaag afgerond”, aldus ProRail-woordvoerder Mirjam de Witte. “In het weekend voeren we nog wat andere onderhoudstaken uit en dan kan het treinverkeer op het traject vanaf maandag weer volledig worden hervat.”

Er stond al onderhoud gepland op het traject Sneek-Stavoren. Tussen Oudega en Workum werd er onderhoud aan het spoor gepleegd en tussen Stavoren en IJlst werd er gewerkt aan enkele overwegen en spoorbruggen. Dit weekend wordt er nog op de hele lijn tussen Leeuwarden en Stavoren gewerkt, onder meer aan de sporen bij Sneek en aan de perrons bij Sneek Noord.

Generieke ontheffing

Dat het verplaatsen van de Dassenburcht veel langer duurder dan in het Brabantse Esch – daar was het spoor tussen Den Bosch en Boxtel slechts acht dagen gestremd – had met name te maken met de verhuizing van de dassen. Moest er in Friesland een kunstburcht worden aangelegd, in Brabant waren er meer woonopties voor de dassen. Bij Molkwerum is de spoordijk de enige plaats waar dassen een eigen burcht konden bouwen. Vandaar ook dat er hekken moesten worden ingegraven om te voorkomen dat de dassen hun kunstburcht weer zouden verruilen voor de aantrekkelijkere spoordijk. De spoordijk in Friesland is beduidend hoger dan die in Noord-Brabant, reden ook waarom de dassen zich er prettig voelden. Ze konden er lekker diep graven.

Ondertussen is ProRail in afwachting van een volgend dassenprobleem. Immers, er leven op ruim 40 andere plaatsen in Nederland dassenfamilies in de nabijheid van het spoor. En hoe langer de dassen zich ergens prettig voelen, des te meer er aan gezinsuitbreiding wordt gedaan. ProRail hoopt al enige tijd op een generieke ontheffing, om in te mogen grijpen als dassen – maar ook bevers – zorgen voor gevaarlijke situaties door graafwerkzaamheden onder het spoor. SpoorPro vroeg de Rijksdienst voor Ondernemers naar de stand van zaken daaromtrent, maar de dienst verwees de redactie door naar het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Inmiddels heeft SpoorPro ook daar een aantal vragen weggelegd met betrekking tot een mogelijke generieke ontheffing voor de spoorbeheerder.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro